Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Färga ull med växter, hur gör man egentligen?  (läst 3366 gånger)

Rotmos

  • Inlägg: 20
    • Västergötland
    • Bonstorp Naturprodukter
Färga ull med växter, hur gör man egentligen?
« skrivet: 20 maj-13 kl 14:19 »
Hej alla

Jag har ull och jag vill färga den med växter. Tidigare lånade jag böcker om hur jag skulle gå tillväga.... Men om jag ska vara helt ärlig så har jag glömt/förträngt, eller så tyckte jag att det var lite för mycket kemikalier...

Alun är väl rätt ok att använda. Så det kan man beta med. Och sen vill jag ju färga grönt, då tänkte jag björklöv. Alltså först ett bad med gult garn, eller ljusgrönt, om man sedan har i några gram järnvitrol så blir garnet mörkt olivgrönt....såg jag i boken...

Gul lök och röd lök fungerar bra också va? Jag har vit, brun, beige, svart och grå ull....Men ingen grön....eller gul.....

Men inte någon stans fanns det hur man gjorde. Typ...
Koka vatten och alun så kristallerna smälter... Lägg i ull/garn....osv

HUR gör jag?
På gården finns värmlandsfår, linderödsvin och hedemorahöns :)

Mielikki

  • Inlägg: 76
    • -
SV: Färga ull med växter, hur gör man egentligen?
« Svar #1 skrivet: 21 maj-13 kl 21:13 »
Ospunnen ull har jag inte färgat men som garn har jag färgat ungefär såhär (jo, jag är lat)

Färgväxten kokas i en timme varefter växtdelarna silas ur.
Färgbadet får svalna tills det är ungefär fingervarmt.
Alun blandas i en liten del varmt vatten (10-15% av garnets tyngd) och efter att det lösts upp blandas det i färdbadet.
Det på förhand nerblötta garnet sänks ner i det svala färgbadet. Temperaturen höjs långsamt till ca 90 grader. Hålls så i en timme. Rör om alltid emellanåt så att färgen inte blir ojämn.
Låt svalna en aning, ta upp garnet, tvätta försiktigt (torka inte i solen).

Alun är ett gammalt betmedel. Jag uppfattar den inte som så värst farlig (jämfört med all världens tennsalter, kromsyrat kali och vad som nu råkar finnas)
Jag tycker mig minnas att järnvitriol kan göra garnet skörare, så du bör vara noggrann med mängden

De torra skalen från gullök ger en stark varm gul-orange färg, rödlök blir gul med en anstrykning av grönt. Vassblommor, medan de ännu är röda, ger en grönaktig färg.
I believe in looking reality straight in the eye and denying it.

Cecilia N

  • Inlägg: 46
    • Ångermanland
SV: Färga ull med växter, hur gör man egentligen?
« Svar #2 skrivet: 30 maj-13 kl 18:47 »
Fast just "röra om" vet jag inte om jag skulle göra med ospunnen ull ...

Det blir lite ojämnt färgat längs med fibern (i alla fall för mig), med mörkare vid toppen, men det är inget som påverkar utseendet när man spinner.

Gul lök har jag förstått som att om man inte kokar skalen så länge så blir det en gulare färg. Får de ligga i länge så blir det brunare.

Björklöv har jag inte testat.

bua

  • Inlägg: 478
SV: Färga ull med växter, hur gör man egentligen?
« Svar #3 skrivet: 03 jun-13 kl 15:51 »
Grankottar ger en rödaktig ton.

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
SV: Färga ull med växter, hur gör man egentligen?
« Svar #4 skrivet: 04 jun-13 kl 13:11 »
Grankottar ger en rödaktig ton.

Det lät intressant! Vet du mer om hur?
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

sommarin

  • Inlägg: 97
  • ull är härligt
    • Skåne
    • Den Gamla Skolan
SV: Färga ull med växter, hur gör man egentligen?
« Svar #5 skrivet: 14 jun-13 kl 16:43 »
Hej
Färga med växter är et stort ämne men lite tips hittar du här:
http://www.dengamlaskolan.se/farga-ull.htm
Kanske en kurs vore något...http://www.dengamlaskolan.se/farga-ull-kurser.htm
Lycka till
Inger
IS


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

779 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser